søndag den 29. september 2013

Til og fra kort vejledning

Heldigvis har flere meldt sig under fanerne og vil gerne lave en stak til og fra kort til Cancerkort. Det er jeg utrolig glad for. På forhånd mange tak for det.

I den forbindelse har jeg fået en del spørgsmål omkring udformningen af kortene, så jeg prøver med denne lille vejledning at besvare spørgsmålene.

De stykker papir, som kortene foldes af måler 10,5x7,5 cm. Af et stykke A5 karton får man 4 til og fra kort, der færdigfoldede måler ca. 5,25x7,5 cm. Bemærk, at det er ca.-mål. Ingen hænger sig i de små marginaler.


Et A5 ark deles i 4 stykker

Kortene pyntes med hvad man nu lige har ved hånden af julerelevante ting. Som hovedregel kan man sige, at der bør komme 2-3 ting på kortet. Med den hovedregel bliver kortet ikke for bart og ikke for overfyldt.

Kortene pyntes med 2-3 julerelevante ting

Det kan være mønsterpapir og tekst, eller en "figur" og en tekst eller et bånd og en figur. Ja, der er mange muligheder for sammensætninger. Herunder finder du et par eksempler:

Eksempler på færdige til og fra kort

Husk endelig at klippe hul til gavebåndet i øverste venstre hjørne.

Støttemærker monteres altid inden kortene pakkes

Til slut sætter jeg så støttemærker bag på alle kortene (enkelte har fået udleveret disse mærker) og til sidst pakkes kortene i cellofanposer ryg mod ryg med 4 stk i hver pakke. Pakkerne sælges for kr. 15,-


Pakke med 4 stk til og fra kort. Pakket med ryggen mod hinanden,
så alle fire forsider af kortene kan ses

Det er da rørende billigt for fire små håndværker, når man samtidig støtter Foreningen Cancerramte Børn med mindst kr. 10 pr. pakke.

Tilføjet 24.09.2017:
Cancerkort er non profit, og med ordene "støtter med mindst kr. 10 pr. pakke", så er det fordi der sælges flere kort og til/fra kort end jeg modtager gratis fra folk. Derfor har enkelte kortmagere (der laver mange kort) en aftale med mig, hvor de leverer deres produkter færdigpakkede med støttemærker og i cellofanposer. De modtager et beskedent beløb på kr. 5 pr. pakke til at dække nogle af deres omkostninger til materialer, cellofan og evt porto.

4 kommentarer:

  1. Hvad sker der så med den sidste 5-er?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Det er korrekt som Pia svarer.
      Hvis man giver sine kort til Cancerkort, så går hele salgsbeløbet (kr. 15) direkte videre til Foreningen Cancerramte Børn.
      Nogen af dem som laver mange kort til Cancerkort får en beskeden betaling på kr. 5 pr. pakke/kort, som er et bidrag til at dække deres omkostninger (enkelte laver flere hundrede og så er det ikke bare "gratis" rester de laver af mere...). Dem som får betaling for deres kort/gavemærker leverer dem til mig med støtteklistermærker, (kuverter hvis det er kort) og pakket i cellofanposer, så de er klar til at sælge med det samme.

      Slet
    2. Tak for spørgsmålet i øvrigt.
      Jeg har lige opdateret teksten i indlægget, så det fremgår mere klart, hvorfor der står "mindst kr. 10 pr. pakke"

      Slet
  2. Hej Hanne, jeg vil forsøge at svare på dit spørgsmål. Berit må rette mig, hvis jeg tager fejl.
    Der står nævnt, at man støtter med "mindst" 10 kr. per pakke. Som bidrager kan man mulighed for at bidrage med de fulde 15 kr. eller man kan få 5 kr per pakke man afleverer. De 5 kr. er for at dække eventuelle materialer/porto o.lign. Det er helt op til den enkelte bidrager om man vil bidrage efter den ene mulighed eller den anden :)

    SvarSlet